Kolej do Świeradowa-Zdroju
1897 r. - Kameralny Urząd Schaffgotschów podejmuje starania budwy linii wąskotorowej (600 mm) z Mirska do Świeradowa Zdroju.
1899 r. - wygasła licencja na budowę linii wąskotorowej z Mirska do Świeradowa-Zdroju. Kameralny Urząd Dominium Schaffgotsch, z braku środków finansowych które pochłonęła po pożarze odbudowa uzdrowiska Świeradów, nie mógł rozpocząć inwestycji.
1901 r. - wniosek o pozwolenie na budowę linii złożyła spółka Allgemeinen Deutschs Kleinbahngeselschaft A.G. z Berlina, jednakże po jego otrzymaniu nie przystąpiła do budowy.
1903 r. o budowę linii zaczęła starania firma Hutter, Walter & Co z Hamburga, i na zezwoleniu poprzestaje.
23 kwietnia 1903 r. - Prezydent Prowincji Śląskiej oświadczył, przez następnych kilka lat nie zaplanowano na terenie Gór Izerskich budowy linii kolejowej.
2 październik 1905 r. - spółka Eisenbahn Geselschaft Becker & Co z Berlina złożyła wniosek o przeprowadzenie wstępnych prac związanych z wybudowaniem linii. Po otrzymaniu decyzji szybko przystąpiono do prac w terenie, jednakże silny mróz zmusił robotników do ich zaprzestania.
marzec 1906 r. - rozpoczęto prace projektowe związane z naniesieniem linii kolejowej na mapę.
24 września 1906 r. - Przewodniczący Wydziału Powiatowego we Lwówku Śląskim zwraca się z prośbą o budowę kolei z Mirska do Świeradowa, do Landeshauptmana Śląska we Wrocławiu. Otrzymuje negatywną odpowiedź.
1907 r. - ukończono zbieranie dokumentacji związanej z budową kolei, opracowano kosztorys budowy i jej przewidywaną rentowność. Koszt budowy oszacowano na 1.300.000 marek. W związku z ogromnymi kosztami budowy, Wydział Powiatowy zabiegał o uzyskanie pożyczki w wysokości 3.000.000 Mk na samodzielną budowę. Mimo ogromnych wysiłków w tej sprawie, pożyczki nie udało się załatwić. Pozostała do rozpatrzenia kwestia wspólników do realizacji tego przedsięwzięcia.
1907 r. - zakupiono 5 lokomotyw typu T 33 firmy Vulkan
4 września 1907 r. na posiedzeniu Wydziału Prowincji Śląskiej zapadła decyzja o przyznaniu Provinzial-Hilfskasse pomocy w formie pożyczki w wysokości 342 000 marek. Pieniądze wypłacono w 5 ratach.
1 lutego 1908 r. powołano do życia spółkę "Friedeberg-Flinsberger Klein-Aktiengeselschaft", która po zmianie torów z wąskotorowych na normalne, zmieniła nazwę na Kolej Izerska SA z siedzibą w Świeradowie Zdroju, a dokładnie w hotelu Rübezahl (dziś Hotel Kryształ).
5 lutego 1908 r. - Prezydent Rejencji Legnickiej udzielił spółce właściwego zezwolenia na budowę i eksploatację kolei dla przewozu osób i towarów przy pomocy trakcji parowej.
marzec 1908 r. - rozpoczęto prace w terenie.
1 października 1909 r. - zakończono pierwszy etap budowy do Świeradowa-Zdroju - wykonane prace to: wykucie półek skalnych na zboczach Grzbietu Kamienickiego, most nad Kwisą.
31 października 1909 r. rozpoczęto eksploatację odcinka z Mirska do Świeradowa Zdroju.
29 lipca 1910 r. - ukończono odcinek do Nadleśnictwa.
1910 r. - kolej przewiozła 121.966 pasażerów oraz 26.977 ton towarów.
1928 r. - przewieziono maksymalną liczbę 167.000 pasażerów.
31 października 1934 r. - uroczyste obchody 25 rocznicy powstania linii kolejowej z Mirska do Świeradowa-Zdroju .
11 luty 1996 r. godz. 17.00 - uroczyście odprawiono ostatni pociąg ze Świeradowa-Zdroju do Mirska.
Wykonanie: amistad.pl © Świeradów-Zdrój, ul. 11 Listopada 35, 59-850 Świeradów-Zdrój; tel. (75) 78 16 489; email: it@swieradowzdroj.pl | Deklaracja dostępności