R E G U L A M I N
XLI Rajdu Młodzieży Szkolnej
„Świeradów-Zdrój 2015”
Patronat Honorowy nad Rajdem przyjęli:
Burmistrz Miasta Świeradów – Zdrój – Pan Roland Marciniak
Starosta Lwówecki – Pan Marcin Fluder
Starosta Powiatu Lubańskiego – Pan Walery Czarnecki
Burmistrz Gminy i Miasta Wleń – Pan Artur Zych
I Organizator
Zarząd Oddziału „Ziemi Jeleniogórskiej” Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych w Jeleniej Górze z/s w Piechowicach.
Świetlica Środowiskowa „ UL” mieszcząca się w Miejskim Zespole Szkół w Świeradowie Zdroju
II. Współorganizatorzy
Wydział Turystyki Urzędu Marszałkowskiego woj. Dolnośląskiego we Wrocławiu
Starostwo Powiatowe w Jeleniej Górze
Starostwo Powiatowe w Lwówku Śl.
Urząd Gminy i Miasta Lubomierz
Urząd Gminy i Miasta Lwówek Śl.
Urząd Gminy i Miasta Wleń
Władze samorządowe Miasta Świeradów- Zdrój
Liga Ochrony Przyrody – Zarząd Okręgu w Jeleniej Górze z/s w Piechowicach
Dyrekcja Karkonoskiego Parku Narodowego
Oddziały PTSM w byłym woj. jeleniogórskim – Lubań,
Uzdrowisko Świeradów Zdrój
SKKT „ Świeradowskie Orły” w Świeradowie-Zdroju
Jako gospodarz – Miejski Zespół Szkół w Świeradowie Zdroju
Inni organizatorzy i sponsorzy, których pełną listę opublikujemy w „Komunikacie końcowym Rajdu”
III. Cele Rajdu
Inauguracja Tygodnia Turystyki Młodzieży i uczczenie Światowego Dnia Turystyki
Popularyzacja turystyki kwalifikowanej – górskiej, pieszej
Propagowanie zasad ochrony przyrody
Promowanie walorów turystyczno-krajoznawczych Gór Izerskich i otaczających ją innych pasm górskich oraz Pogórza, a także Gminy miejskiej Świeradów-Zdrój .
IV. Miejsce i termin Rajdu
Trasy Rajdu przebiegać będą przez tereny Gór Izerskich i otaczających je pasm górskich
Impreza odbędzie się w dniach 25-27 września 2015r. z zakończeniem w Świeradowie- Zdroju meta rajdu ukonstytuowana będzie w Miejskim Zespole Szkół Szkół zaś uroczyste zakończenie rajdu odbędzie się w Hali Spacerowej Domu Zdrojowego w Świeradowie- Zdroju
V. Uczestnictwo
W Rajdzie mogą uczestniczyć drużyny składające się z 10 osób (9 uczestników + 1 opiekun) zgłaszane przez szkoły, placówki oświatowo - wychowawcze oraz turystyczne koła, kluby młodzieżowe i drużyny harcerskie
Na trasach dziecięcych Nr 3 i 7, startują drużyny 7 osobowe (6 uczestników + opiekun),
Szkoła, koło, klub z tej samej miejscowości mogą zgłosić na daną trasę maksymalnie tylko 2 drużyny dodatkowe drużyny będzie można zgłosić i zostaną przyjęte tylko w przypadku wolnych miejsc na trasie
W imprezie uczestniczą uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych (bez policealnych i średnich dla dorosłych),
Na trasach dziecięcych startują uczniowie kl. II-VI szkół podstawowych.
Drużyny bez opiekuna nie będą przyjęte na Rajd
Rajd jest imprezą Turystyki kwalifikowanej i dlatego do składu drużyny należy dobrać opiekunów i uczestników z doświadczeniem turystycznym.
Ubezpieczenie w ramach powszechnego ubezpieczenia szkolnego.
VI. Współzawodnictwo rajdowe
W czasie Rajdu punktuje się:
A. Wyposażenie indywidualne i zespołowe
B. Postawę na Rajdzie
C. Program ogniskowy
D. Konkurs krajoznawczy
E. Konkurs o ochronie przyrody (trasa ochrony Przyrody)
F. Konkurs udzielania I pomocy
G. Konkurs drużynowe przygotowanie posiłku
H. Konkurs „Czyste góry” – wszystkie trasy
I . Konkursy na trasie dla przedszkolaków
VII. Regulaminy (skrócone) poszczególnych konkursów
A. Wyposażenie indywidualne i zespołowe (łącznie z opiekunem)
1. Strój turystyczny członka drużyny (nakrycie głowy, 2 zmiany obuwia, okrycie
przeciwdeszczowe, sweter in.) - 20 pkt.
2. Apteczka (1 na drużynę) - 8 pkt.
3. Latarka (2 na drużynę) – Nie będzie się liczyć latarka w telefonie - 4 pkt.
4. Busola (1 na drużynę ) - 3 pkt.
5. Mapa turystyczna ( 2 na drużynę) Nie będą się liczyć mapy w telefonach - 4 pkt.
6. Garnuszek i niezbędnik (każdy) - 9 pkt.
7. Plecak (każdy) - 9 pkt.
8. Śpiwór bieliźniany wzgl. 2 prześcieradła (poszwa na kołdrę)
i powłoczka na poduszkę (każdy) (za wyjątkiem trasy nr. 5) - 9 pkt.
9. Książeczka odznak turystycznych celem dokonania wpisu:
GOT, OTP, MOK, TP, ROK, Przyjaciel Schronisk Młodzieżowych - 9 pkt.
Razem 75 pkt.
Bardzo mile będzie widziany jednolity , estetyczny i praktyczny strój drużyny.
B. Postawa turystyczna
1. Zachowanie na trasie zgodnie z etyką turystyczną i stosowanie się do poleceń kierownika trasy (Rajd - 20 pkt
2. Zachowanie się w miejscu noclegu (kultura zachowania się, aktywność w organizowaniu życia towarzyskiego, drobne prace na rzecz schroniska) – 30pkt
Razem 30 pkt
Program ogniskowy
Drużyna przygotowuje według swojego uznania różne części programu (piosenka, legenda, skecz, wiersz, gawęda, inscenizacja). Mogą być piosenki i teksty własne zwłaszcza okolicznościowe. Chętnie widziane będą próby wciągania pozostałych drużyn do wspólnej zabawy. Czas prezentacji nie dłuższy niż 15 minut. Oceniany będzie poziom wykonania, treść krajoznawczo-turystyczna, zaangażowanie zespołu. Nie dotyczy przedszkoli.
Ocena uznaniowa jury - do 25 pkt
D. Konkurs krajoznawczy
Tematycznie konkurs obejmuje wiedzę nt:
a) o własnej trasie wędrówki
b) Świeradowie-Zdroju i Górach Izerskich
Konkurs rozgrywany będzie podczas wieczornic w dn. 26IX (sobota) a drużyny reprezentują 3 –osobowe zespoły występujące jako całość.
Punktacja: I miejsce – 50 pkt II – 45 pkt III – 40 pkt IV – 35 V – 30 VI – 25
Literatura:
Mapy turystyczne wraz z tekstem na odwrocie, przewodniki dotyczące Sudetów Zachodnich. Przydatne też bywają ekspozycje krajoznawcze w schroniskach.
E. Konkurs o ochronie przyrody (tylko na trasie Nr 5)
Rozgrywany będzie podczas sobotniej wieczornicy 26IX.
Drużyny reprezentują 3 osoby ( bez uczestników konkursu krajoznawczego)
Tematyka: Zwierzęta i rośliny chronione, główne zasady ochrony przyrody, Karkonoski
Park Narodowy i inne parki narodowe w Polsce, z życia LOP.
Źródła: Kalendarz (Informator) LOP 2013 i 2014 albumy i eksponaty zwierząt i roślin,
folder, przewodnik i mapa Karkonoskiego Parku Narodowego.
Punktacja w konkursie ochrony przyrody:
I miejsce – 20 pkt II – 15 III – 10 IV – 5 V – 3 VI – 1
F. Konkurs udzielania I pomocy
Konkurs rozgrywany będzie przez Kierowników Tras i zastępców, lub osób powołanych przez kierownictwo trasy. na trasie wędrówki lub w miejscu noclegu
Ma on na celu sprawdzenie jak drużyny potrafią udzielić pierwszej pomocy podczas wycieczek
W konkursie bierze udział 3 osobowy zespół wraz ze swoją posiadającą apteczkę.
Konkurs składa się z dwóch części
a) Teoretyczna – Drużyna odpowiada pytania związane z udzielaniem I pomocy
b) Praktyczna – Drużyna udziela I pomocy poszkodowanym
Punktacja: I miejsce – 40 pkt II – 35 III – 30 IV – 25 V – 20 VI – 15
G. Konkurs przygotowanie wspólnego posiłku
Konkurs polega na przygotowaniu przez całą drużynę wspólnego posiłku w miejscu noclegowym z materiałów posiadanych przez drużynę. Mogą być kanapki, coś do picia, mile widziany będzie ciepły posiłek (bez tak zwanych zupek chińskich )
Konkurs oceniany będzie przez kierownictwo trasy
Ocena uznaniowa Jury do 30pkt.
H . Konkurs „Czyste góry”
Drużyny na trasie wędrówki lub w okolicy schroniska w dniu 26IX otrzymają worki, do których zbierają na trasie śmieci i dostarczają do wyznaczonego punktu. Oceni wyniki zespół powołany przez kierownika trasy. Konkurs będzie nagradzany i oceniany poza punktacją regulaminową.
I . Konkursy dla przedszkolaków na trasie Nr 9
1. Na trasie wędrówki drużyna odpowiada na pytania podane przez kierownika trasy lub zastępcę po 1 minutowej naradzie. Odpowiada kapitan zespołu, a liczy się pierwsza odpowiedź. Pytania – w sumie 10 – punktowane każde 0-3 punkty, łącznie 30pkt (dotyczyć będą zasad uprawiania turystyki praz znajomości najciekawszych zwierząt i roślin występujących w Polsce).
2. Na mecie Rajdu drużyny prezentują piosenkę, wiersz lub inscenizację o tematyce Żabki Kwisi symbolu Świeradowa-Zdroju w łącznym czasie nie dłuższym niż 5 minut. Ocena uznaniowa jury do 30 punktów. Ważne będzie zaangażowanie całego zespołu.
Ponad to na zakończeniu rajdu odbędą indywidualne liczne gry i zabawy sportowe oceniane i nagradzane osobno za każdy konkurs
Uwaga! Na trasie Nr 9 nie obowiązują normy wyposażenia ujęte w pkt. VI.A ale apelujemy o zwrócenie uwagi na praktyczny strój dzieci a szczególnie wygodne obuwie.
VIII. Trasy XLI Rajdu
1. Trasa nr 1 ( 3 dniowa – łatwa )
Trzcińsko PKP – Góry Sokole – Schronisko „Szwajcarka” – Karpniki- Krogulec – Bukowiec (nocleg w SSM „Skalnik”) – Mrowiec – Mysłakowice – Witosza – Staniszów – Cieplice (MZK lub PKP) – Piechowice (nocleg w SSM „Plum”) – Wodospad Szklarki – Szklarska Poręba Górna (aut) – Świeradów-Zdrój
Start – Trzcińsko PKP 25IX. godz. 9.30-10.30
2. Trasa nr 2 (3 dniowa górska trudna)
Karpacz Górny PKS Wang – Świątynia Wang – Polana – Słonecznik – Schronisko PTTK Odrodzenie (nocleg) – Śląskie Kamienie – Śnieżne Kotły – Twarożnik – Szrenica – Hala Szrenicka (nocleg) – wodsp. Kamieńczyk – Szklarska Poręba Górna (aut) – Świeradów-Zdrój
Start – Karpacz Górny przystanek PKS „ Wang” 25IX. godz. 9.30-10.30
3. Trasa nr 3 (3 dniowa – dziecięca Łatwa)
Siedlęcin – Stanek – Jezioro Pilchowickie (Zapora) - Maciejowiec (nocleg SSM „Maciejówka) – Maciejowiec (aut) – Lubomierz (zwiedzanie) – Chmieleń – Rębiszów – Kamień (Nocleg w SSM „Halny”) – Kamień – Krobica – Orłowice – Świeradów-Zdrój
Start Siedlęcin MZK - PKS 25IX. godz. 9.30-10.30
4. Trasa nr 4 (3 dniowa trudna )
Wleń – Bystrzyca – Bełczyna – Ostrzyca Proboszczowicka – Radomiłowice – Sobota – Dworek – Lwówek Śl.( nocleg ośrodek Caritas) – Lwówek Śl. – Mojesz – Pławna Średnia – Płóczki Górne – Płóczki Dolne (Jaskinie ) – Lwówek Śl. (nocleg jw.) – Lwówek Śl. (aut) – Orłowice – Zajęcznik – Świeradów-Zdrój
Start – Wleń PKP –PKS 25IX. godz. 8.00-9.00
5. Trasa nr 5 (3 dniowa Ochrony Przyrody)
Szklarska Poręba Górna PKP – Wysoki Kamień – Izerskie Garby – Rozdroże pod cichą Równią – Schronisko Orle ( nocleg) – Hala Izerska – Chatka Górzystów – Polana Izerska – Schronisko na Stogu Izerskim (nocleg) – Świeradów-Zdrój
Start Szklarska Poręba Góra PKP 25IX. godz. 9.00-10.00
6. Trasa nr 6 (3 dniowa średnio trudna)
Mirsk – Kamień- Wolimierz – Pobiedna – Czerniawa Zdrój (nocleg) – Smrk – Łącznik – Schronisko na Stogu Izerskim – Czerniawa Zdrój (nocleg) – Zajęcznik – Świeradów-Zdrój
Start Mirsk PKS 25IX. godz. 9.30-10.30
7. Trasa nr 7 (2 dniowa dziecięca - średnio trudna)
Świeradów-Zdrój – Polana Izerska – Schronisko na Stogu Izerskim – Łącznik – Czerniawa
(Nocleg) – Zajęcznik – Świeradów-Zdrój
Start Świeradów Zdrój PKS 26IX. godz. 9.00-10.00
8. Trasa nr 8 (2 dniowa - średnio trudna)
Sobieszów MZK „Pod Muflonem” – Zamek Chojnik – Jagniątków – Grzybowiec – Michałowice –Wodsp. Szklarski – Szklarska Poręba Dolna (nocleg SSM „Wojtek) – Zakręt Śmierci – Wysoki Kamień – Rozdroże Izerskie (aut) – Świeradów-Zdrój
Start – Sobieszów MZK „ Pod Muflonem 26IX. godz. 9.00-10.00
9. Trasa nr 9 ( dla dzieci przedszkolnych i klas I-II SP) Trasa w dniu 26IX2015 (sobota)
Świeradów-Zdrój – Zajęcznik – Świeradów-Zdrój
Start Świeradów Zdrój PKS 2 IX. ( Sobota) godz. 9.00-9.30
IX. Prawa i obowiązki uczestników
Prawa.
Uczestniczenie w Rajdzie, branie udziału w konkursach
Noclegi w schroniskach turystycznych i młodzieżowych
Wrzątek na kolacje i śniadanie
Ciepłe danie turystyczne na zakończenie Rajdu
Znaczek rajdowy dla każdego uczestnika
Dyplom dla każdej grupy
Nagrody rzeczowe dla najlepszych drużyn na poszczególnych trasach oraz w konkursach
ochrony przyrody, krajoznawczym tras dziecięcych, oraz inne w miarę możliwości
organizatora
Punkty do odpowiednich odznak turystycznych,- na mecie rajdu będzie czynny referat weryfikacyjny odznak GOT, OTP, ROK, TP, TDŚL, INO gdzie będzie można zweryfikować odznakę
Puchary przechodnie dla najlepszych drużyn rajdowych
a) Puchar Komandora Rajdu Wojciecha Króla dla najlepszej drużyny szkół Podstawowych.
b) Puchar Honorowego Komandora pana Zdzisława Gasza dla najlepszej drużyny szkół
Gimnazjalnych
c) Puchar Burmistrza Miasta Świeradów-Zdrój pana Rolanda Marciniaka dla najlepszej
drużyny szkół Ponadgimnazjalnych.
d) Puchar członka Zarządu Oddziału PTSM „Ziemi Jeleniogórskiej” Pawła Idzika dla
najlepszej drużyny na trasie dziecięcej.
Mogą też być wręczane nagrody okazjonalne.
Obowiązki
Przestrzeganie zasad podanych w niniejszym Regulaminie oraz stosowanie się do poleceń kierownika trasy (Rajdu)
Posiadanie odpowiedniego stroju i wyposażenia turystycznego
Uczestniczenie w Rajdzie od startu do momentu jego zakończenia oraz przejście trasy zgodnie z otrzymanym opisem (przypominamy, że kierownik trasy nie spełnia roli przewodnika)
Godne reprezentowanie szkoły i miejscowości
X. Zgłoszenia i inne
Wpisowe wynosi: a) na trasach 2 dniowych – 32 zł od uczestnika (bez opiekuna)
b) na trasach 3 dniowych – 40 zł od uczestnika (bez opiekuna)
Uwaga: Członkowie PTSM lub PTTK z aktualną legitymacją płacą o 3 złote mniej .
W ramach wpisowego uczestnicy otrzymają m.in. bezpłatne noclegi, znaczek rajdowy, ciepłe danie na zakończenie imprezy, nagrody dla najlepszej drużyny na każdej trasie, dyplomy dla każdej drużyny, bezpłatne przewozy na trasie (tam gdzie wpisano w przebieg trasy – aut.) , oraz inne niespodzianki w miarę możliwości organizatorów oraz hojności sponsorów.
Wpisowe należy przesłać na konto (lub wpłacić osobiście) Zarząd Oddziału Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych w Jeleniej Górze z/s w Piechowicach
ul. Świerczewskiego 21 w nieprzekraczalnym terminie do 18 IX 2015r. –
nr konta PKO BP SA O/ I Jelenia Góra Nr 47 1020 2124 0000 8502 0069 4828
Zgłoszenia należy przekazać do dnia 17.IX.2015r. pocztą na adres
Wojciech Król Dębowy Gaj 38 59-600 Lwówek Śl. lub email : krol_wojtek@wp.pl
Tel: 734 412 310
Zgłoszenie uważa się za w pełni dokonane w chwili wpłaty wpisowego a nie zgłoszenia
Drużyny, których uczestnicy zgłoszą się bez bielizny pościelowej - zostaną ukarane punktami za wyposażenie, a także będą ponosiły koszty wypożyczenia bielizny w schronisku
Kierownictwo Rajdu zastrzega prawo wyznaczenia drużynie innej trasy niż wskazała w zgłoszeniu.
Wpisowe podlega zwrotowi tylko w przypadku nie przyjęcia drużyny z powodu braku miejsc.
Przejazdy z miejsca zamieszkania do miejsca startu i z powrotem oraz ewentualnie przejazdy regulaminowe na trasie pokrywają uczestnicy z wyjątkiem przejazdów zaznaczonych – aut.
Wskazane jest, aby dyrekcje szkoły udzieliły drużynom pomocy finansowej z dostępnych im źródeł.
Organizatorzy zastrzegają sobie prawo ewentualnych zmian w układzie tras oraz wyłączności interpretacji niniejszego Regulaminu.
Rajd odbędzie się bez względu na pogodę.
XI . Organizatorzy XLI Rajdu
A. Sztab organizacyjny XLI Rajdu:
Honorowy Komandor Rajdu - Zdzisław Gasz (Prezes ZO PTSM)
Komandor Rajdu - Wojciech Król (ZO PTSM)
Zastępcy komandora - Teresa Fierkowicz (ZO PTSM)
- Paweł Kasprzyk (Lubawka)
- Izabela Salawa (Świeradów Zdrój)
- Wiesław Polański (Piechowice)
- Sławomir Sobieski (Jelenia Góra)
Sekretarz/skarbnik - Krystyna Wrona (Biuro PTSM/LOP)
Sekretariat mety Rajdu - Irena Sokołowska (ZO PTSM)
- Joanna Chwaszcz (Świeradów Zdrój)
Komisje:
Programowo krajoznawcza
- Paweł Idzik (Lubomierz)
- Radosław Iwaniec (Jelenia Góra)
Weryfikacja Odznak Turystycznych na mecie rajdu możliwość weryfikacji Odznak GOT, OTP , TP, ROK, TDŚL, oraz innych odznak regionalnych
- Tadeusz Sławiński (Lubań)
- Paweł Idzik (Lubomierz)
C. Organizatorzy zakończenia - gospodarze
Pracownicy Miejskiego Zespołu Szkół w Świeradowie-Zdroju pod kierunkiem dyrektora szkoły pani Wiesławy Stasik
D. Dyrektorzy szkolnych schronisk młodzieżowych i innych
Halina Kowaliszyn („Maciejówka „ Maciejowiec)
Magdalena Krausiewicz – Łada („Wojtek” Szklarska Poręba, „Plum” Piechowice )
Adam Żurawski ( „Skalnik” Bukowiec)
Jan Stąpor ("Halny" Kamień)
Państwo Piotr ,Maria, Asia Kaczmarek (Schronisko Odrodzenie i na Hali Szrenickiej)
Państwo Grażyna i Piotr Bielewiczowie (Schronisko na Stogu Izerskim)
Pan Stanisław Kornafel (Stacja turystyczna „Orle”)
E. Kierownicy tras:
- Mariusz Kowalczyk (Miszkowice , przewodnik sudecki,)
- Marek Dąbek (Cieplice, przewodnik sudecki i przodownik TG )
- Radosław Iwaniec (Jelenia Góra, przodownik TG )
- Małgorzata Polańska (Piechowice, przewodnik sudecki, działacz PTSM)
- Henryk Sławiński (Lubań Honorowy przodownik TG, Przodownik TP działacz PTSM)
- Krzysztof Walusiak (Piechowice, organizator turystyki, działacz PTSM)
- Paweł Idzik (Lubomierz) przodownik TG, TP, działacz PTTK i PTSM)
- Mieczysław Józefowicz (Lwówek Śl. Przewodnik Sudecki , Przodownik TG)
- Danuta Bartosiewicz ( Świeradów Zdrój, Przewodnik Sudecki)
Zadeklarowali współpracę jako zastępcy kierowników tras: Anna Walusiak (Piechowice przodownik TG) Mirosław Andrzejewski (Jelenia Góra , przewodnik sudecki) Krzysztof Król (Lwówek Śl. przodownik TG) Paweł Jończyk (Jelenia Góra, przodownik TG) Tadeusz Sławiński (Lubań , Przodownik TG, TP) Łukasz Karol (Niwnice, Przewodnik Sudecki) Włodzimierz Kaczuba (Lwówek Śl. Przewodnik Sudecki) Krzysztof Margan (Piotrkowice, działacz turystyczny)
Adam Pawłowicz (Żerkowice Przodownik TG) Grażyna Kasprzak (Świeradów Zdrój)
Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego
Wojciech Król
Komandor Rajdu