Świeradów-Zdrój

ŚMIECI ŚWIERADOWSKIE PO NOWEMU

2013-03-20 09:30:01
A+ A-

Od 1 lipca 2013 roku każda gmina w Polsce ma obowiązek wdrożyć tzw. ustawę śmieciową, która dotyczy gospodarki odpadami komunalnymi. Główne założenie ustawy sprowadza się do tego, że gmina będzie rozliczana za wszystkie odpady powstające na jej terenie oraz uzyskane poziomy ich recyklingu.
Również ustawa podzieliła odpady komunalne na pochodzące z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych (dotyczy głównie przedsiębiorców). To oznacza, że meldunek nie ma tu żadnego znaczenia.
Do tej pory każdy właściciel nieruchomości we własnym zakresie zajmować się usuwaniem odpadów ze swojej posesji. Teraz właścicielem odpadów staje się gmina. Nowy system wprowadza obowiązek segregacji odpadów rozumianej głównie jako segregacja „u Źródła”, czyli w miejscu zamieszkania.
Nowe pojęcie oznaczające zarazem miejsce to tzw. PSZOK (punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych), w którym będą przyjmowane selektywnie zebrane odpady. Rada Miasta Świeradowa-Zdroju na lutowej sesji podjęła kilka uchwał określających system zagospodarowania odpadów, sposób naliczania opłat oraz ich wysokość.
Gmina będzie zajmowała się odpadami z nieruchomości zamieszkałych, gdzie opłata będzie naliczana od gospodarstwa domowego, i niezamieszkałych, gdzie płacimy za pojemnik wypełniony odpadami.
Przyjęliśmy, że cała gospodarka odpadami od wszystkich nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych będzie zarządzana przez gminę w ramach jednego systemu. Główną zaletą takiego rozwiązania jest m.in. możliwość planowania z wyprzedzeniem inwestycji i nakładów na gospodarowanie odpadami. W ramach jednego systemu uzyskamy w przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów niższe ceny w RIPOK (regionalna instalacja przetwarzania odpadów komunalnych) oraz w innych punktach odbioru odpadów segregowanych, a tym samym niższe opłaty.
Przez to, że gmina będzie „właścicielem” odpadów, uzyskamy wiedzę o ich ilości i rodzaju, a co ważne – także ilości odpadów odzyskanych poprzez selektywną zbiórkę. Znacznie zmniejszy się proceder podrzucania śmieci sąsiadom lub do miejskich koszy. Wszyscy w jednym systemie - to zapewnienie rozsądnej równowagi w ponoszeniu kosztów przez mieszkańców i przedsiębiorców
(jeżeli zdarzy się, że odpady będą nieprawidłowo przemieszczane, np. z nieruchomości niezamieszkałych do zamieszkałych, nie odbije się to na zwiększeniu kosztów dla jednej z grup, ponieważ w ramach jednego systemu wszyscy płacą za odpady do gminy, która rozlicza wszystkie koszty i przychody z całej gospodarki odpadami).
Stawki przez nas wyliczone wynikaj¹ z kosztów, jakie poniesie przewoźnik, oraz kosztów zagospodarowania wytwarzanych odpadów na terenie miasta.
Z raportów składanych nam przez obecnych przewoźników przed wejściem w życie ustawy śmieciowej wynika, że powinniśmy się spodziewać w ciągu roku ok. 2.500 ton odpadów, z czego 1.600 ton to będą odpady zmieszane, a 900 ton - selektywnie zebrane.

WIĘCEJ INFORMACJI NA TEMAT UCHWAŁ ŚMIECOWYCH ZNAJDZIECIE PAŃSTWO W BIP-ie >>>

 

W BIP-ie znajdą Państwo również informacje takie jak:

- deklaracje w wersji edytowalnej i .pdf

- spis numerów budynków i odpowiadające im numery nieruchomości w rejestrze gruntów

 

ULOTKA INFORMACYJNA DOSTĘPNA W NOTATNIKU ŚWIERADOWSKIM - NR 3 - MARZEC 2013

 

 

Multimedia